Noțiunea de SEO a apărut în anii ‘90, odată cu primele site-uri și motoare de căutare, și reprezintă abrevierea de la Search Engine Optimization. Observând cum motoarele de căutare (deloc sofisticate la acea vreme) indexau conținutul website-urilor, constituind, în ciuda capacităților lor rudimentare, o sursă importantă de trafic pentru respectivele site-uri, specialiștii au realizat potențialul acestor tool-uri pentru creșterea vizibilității în online. Lucru ce a dus, invariabil, la nașterea unei noi științe, și anume SEO.
Altfel spus, optimizarea pentru motoarele de căutare cu scopul de a mări traficul calitativ al unui site.
Cum funcționează și "de câte feluri" este SEO?
În esență, SEO te ajută la ajungi la publicul țintă dorit atunci când ai nevoie. Punct ochit, punct lovit, ai putea spune. Însă nu trebuie să te culci pe ureche. Succesul în implementarea unei strategii SEO eficiente pentru website-ul tău nu vine cât ai bate din palme. Rezultatele bune se văd în timp. Astfel, cu cât îți optimizezi mai bine website-ul, cu atât vei ocupa un loc mai bun în căutările pe internet, generând trafic organic, constant și valabil. Nu este atât de dificil pe cât pare, însă. Dacă înțelegi cum funcționează SEO, vei culege, după o anumită perioadă, roadele bunei tale optimizări.
Deci, cum funcționează acest instrument atât de necesar în lumea marketingului digital de azi? Bazându-se, în mod simbiotic, pe motoarele de căutare precum Google, la fel cum motoarele de căutare se bazează pe algoritmi. Acești algoritmi determină care pagini web merită afișate primele după cuvintele-cheie căutate. Într-un anume sens, ei funcționează ca niște evaluatori care analizează website-ul tău pentru a-i acorda un punctaj. Cu cât punctajul este mai mare, cu atât site-ul pe care îl deții se va clasa mai sus în rezultatele căutării organice.
Acest proces are un potențial uriaș pentru creșterea vizibilității site-urilor. Totodată, a generat și practici controversate. Cum ar fi apariția „spammer-ilor”, cei care practică manipularea imorală sau ilegală a criteriilor de ranking pentru a îmbunătăți acest punctaj de care îți vorbeam și, implicit, vizibilitatea website-urilor pe care le dețin. De aceea, specialiștii SEO au realizat ghiduri de bună conduită care, dacă nu sunt respectate, pot duce la penalizarea unui site. Sau chiar excluderea sa definitivă din baza de date. Pentru a evita astfel de situații neplăcute, este util să știi din capul locului în câte categorii se împarte SEO, din punctul de vedere al moralității:
White hat SEO
Promovarea corespunde ghidurilor de bună conduită întocmite de specialiști și recomandate de motoarele de căutare. Tehnicile adoptate se îndreaptă, în primul rând, către oferirea unei experiențe pozitive pentru vizitatori. Și abia în mod indirect către ocuparea unei poziții mai bune în paginile cu rezultatele căutărilor.
Black hat SEO
Scopul promovării este manipularea motoarelor de căutare cu privire la calitatea site-urilor. Ca exemple de așa nu, avem folosirea excesivă a cuvintelor-cheie în titluri și conținutul paginilor sau ascunderea lor în spatele imaginilor. Precum și servirea unui conținut diferit vizitatorilor umani și roboților care indexează site-ul. Ori cumpărarea link-urilor și alte practici de acest fel.
Grey hat SEO
O combinație între cele două categorii anterioare. Pe de-o parte, se respectă normele stabilite în ghidurile de bună conduită. Pe de altă parte, anumite practici sunt neortodoxe și pot atrage după sine penalizarea site-ului în cauză.
Optimizarea organica pe Google este probabil cea mai de calitate conversie pe care o vrei!
Acum că ai înțeles ce este și cum funcționează SEO, e timpul să intrăm în pâine, aprofundând subiectul. Vom începe prin a-ți prezenta cele două tipuri de optimizare: On-Page și Off-Page. Prin Optimizarea On-Page, ajutăm motoarele de căutare să înțeleagă mai bine conținutul webiste-ului tău. Și, astfel, să-l claseze pe o poziție superioară pentru cuvintele-cheie relevante.
Având o bază solidă de astfel de cuvinte, îți recomandăm să implementezi următoarele tehnici de optimizare on-page:
Optimizarea conținutului
Creează conținut informativ și de calitate care vine în întâmpinarea nevoilor publicului tău țintă în mod organic. Fără să sufoci textul, de pildă, cu cuvinte-cheie, oricât ar fi de relevante. Acest conținut calitativ trebuie să adauge plusvaloare website-ului tău și să convingă vizitatorii să navigheze cât mai mult timp pe el.
Optimizarea titlurilor și meta descrierilor
Titlul paginii web (sau title tag-ul) apare în rezultatele căutării. Meta descrierea este un scurt rezumat al conținutului paginii. Optimizează aceste elemente pentru a include cuvinte-cheie relevante și a fi atractive pentru utilizatori. În ce mod? Încurajându-i să dea click pe site-ul tău.
Optimizarea structurii website-urilor
Asigură-te că site-ul tău are o structură clară și ușor de folosit. Atât pentru vizitatori, cât și pentru motoarele de căutare. Utilizează o interfață intuitivă și linkuri care arată ierarhia paginii (numite și breadcrumbs) cu scopul de ajuta vizitatorii să găsească informațiile dorite.
Optimizarea imaginilor
Folosește texte alternative care descriu conținutul imaginilor și asociază-le cuvinte-cheie relevante. Acest lucru ajută motoarele de căutare să indexeze în mod corespunzător imaginile de pe site-ul tău, înțelegându-le corect.
În ce privește Optimizarea Off-Page, promovarea nu ține în mod direct de echipa SEO, ci mai degrabă de voința colectivă a Internetului. Acest lucru înseamnă că motoarele de căutare încearcă în permanență să găsească semnale măsurabile apropo de relevanța și importanța paginii web în raport cu expresia de căutare analizată. Aceste semnale se referă la indicatorii de calitate, performanță și popularitate. De exemplu, numărul și calitatea legăturilor către pagina analizată – așa-numitul concept de LinkBuilding, despre care vom discuta puțin mai târziu.
Imporțanța cuvintelor cheie sau "anchor cloud"
Am tot menționat până în punctul de față acest termen fundamental pentru înțelegerea SEO, fără să-i dedicăm timpul cuvenit. Acum a venit momentul să-ți explicăm pe larg ce sunt cuvintele-cheie. Și de ce sunt ele atât de importante pentru succesul unei strategii SEO.
Așadar, cuvintele-cheie reprezintă expresiile pe care utilizatorii le introduc în motoarele de căutare atunci când sunt în căutare de informații. Intenția din spatele căutării se referă la scopul utilizatorului în momentul în care efectuează o căutare. De exemplu, cineva care tastează „ciocolata Dubai” are o intenție comercială, căutând, fără îndoială, cel mai bun loc de unde poate achiziționa acest produs la prețul cel mai accesibil, de preferat. Pe de altă parte, dacă cineva tastează „ciocolata de menaj”, probabil are o intenție informațională, dorind să facă o prăjitură a cărei rețetă se bazează pe acest tip de ciocolată.
În orice caz, scopul tău e să-ți optimizezi conținutul website-ului în funcție de intenția din spatele căutării fiecărui utilizator. Atenție! Este esențial să folosești cu măsură cuvintele-cheie. Prin urmare, conținutul trebuie creat având utilizatorii în minte, nu motoarele de căutare. Evită supra-aglomerarea de cuvinte-cheie care nu adaugă valoare reală textului. Și străduiește-te să menții un conținut ușor de citit și informativ.
Relevanța LinkBuilding-ului sau mai simplu, cum crești vizibilitatea magazinului tău online?
Linkbuilding-ul este o componentă fundamentală a optimizării off-page. Acesta presupune obținerea backlink-urilor către website-ul magazinului tău online de la alte site-uri relevante din domeniul tău de activitate. Care sunt efectele acestui proces? Cu cât site-ul tău adună mai multe backlink-uri, cu atât algoritmii motoarelor de căutare îl consideră mai important. Cum poți obține backlink-uri de calitate? Îți explicăm imediat:
Creează conținut de calitate
Ca insight pe care trebuie să-l știi, oamenii nu vor distribui niciodată un site cu conținut slab. De aceea, calitatea este de primă importanță! Prin urmare, concentrează-te să creezi mereu un conținut original și valoros pentru publicul tău țintă. Acest tip de conținut te va ajuta să atragi backlink-uri organice și de autoritate.
Guest Blogging (Articole invitate)
Fă o listă cu site-urile relevante din domeniul tău care acceptă publicarea articolelor scrise de alți autori. Creează conținut original pentru aceste website-uri, incluzând link-uri către site-ul tău în mod firesc.
Link-uri nefuncționale
Găsește website-uri cu link-uri nefuncționale (broken links) către alte site-uri. Creează conținut asemănător pe site-ul tău și contactează proprietarii site-urilor respective pentru a le propune conținutul creat de tine ca alternativă benefică pentru link-urile lor nefuncționale.
Publică advertoriale
Aceste articole care țin de conținutul sponsorizat te pot ajuta să ajungi la un public-țintă deja interesat. În ce mod? Prin backlink-uri valoroase care cresc traficul organic, notorietatea brandului și, nu în cele din urmă, vânzările pentru magazinul tău online.
Nu uita: Menține-te în top mereu doar cu o strategie SEO eficientă!
Ai înțeles ce este și cum funcționează SEO, de ce sunt atât de importante cuvintele-cheie și cât contează optimizarea on-page și off-page. Acum e timpul să aplici tot ce ai învățat pentru ca afacerea ta online să se mențină în top, acolo unde știm că îți dorești.
Pentru ca o strategie SEO de lungă durată să fie eficientă, e nevoie însă de niște instrumente specializate care să monitorizeze fiecare tactică aplicată în cadrul acestei strategii. Cu ce scop? Pentru a vedea dacă măsurile pe care le-ai luat au dus la rezultatele dorite. Sau, în caz contrar, dacă și unde e loc de îmbunătățiri. Noi numim aceste instrumente indicatori cheie de performanță (KPI). Esențiali pentru o strategie SEO eficientă, sunt următorii:
Trafic organic
Reprezintă numărul de utilizatori care ajung pe site-ul tău în urma căutărilor organice, fără să fie influențați de reclame sau alte canale de promovare. Poți monitoriza traficul organic cu Google Search Console sau Google Analytics.
Poziționarea în rezultatele căutării
Cu ajutorul unor unelte digitale ca GSC, Ahrefs sau Semrush, poți urmări clasarea site-ului tău pentru cuvintele-cheie relevante concentrate în strategia ta SEO.
Rata de click-trough (CTR)
Acest indicator de performanță indică numărul de vizitatori care văd link-ul website-ului tău în rezultatele căutării și numărul utilizatorilor care dau click pe el. Un CTR mare te asigură că titlurile și meta-descrierile tale SEO sunt relevante pentru utilizatori.
Bounce rate
Acest KPI se referă la timpul petrecut pe pagină și rata de respingere. Un timp mai mare petrecut pe pagină, respectivă o rată de respingere mai mică este o dovadă a faptului că utilizatorii găsesc conținutul tău relevant și interesant. Poți monitoriza acest KPI cu Google Analytics.
Conversiile
În cele din urmă, meciul se dispută pe terenul conversiilor. Prin intermediul acestui KPI esențial, succesul strategiei tale SEO se măsoară în îndeplinirea obiectivelor de business (generarea de vânzări online, achiziții, abonări la newsletter etc.) Tot Google Analytics te ajută să configurezi obiectivele de conversie cu scopul de a monitoriza eficiența site-ului tău în îndeplinirea acestor obiective.